Метою вивчення предмету Технології за модельною навчальною програмою Технології 5-6кл. (Ходзицька І.Ю., Горобець О.В. та інші) є формування у здобувачів освіти життєво важливих компетентностей, розвиток творчого потенціалу, критичного мислення, духовно-моральних цінностей,реалізації здібностей та інтересів учнів у сфері проєктно-технологічної діяльності. Відповідно до Держстандарту, метою технологічної освітньої галузі є культурне і національне самовираження. В структурі навчальної програми один із модулів звучить як творче застосування традиційних і сучасних технологій декоративно-ужиткового мистецтва.
Тема над якою я працюю ,на мою думку, знаходить відгук в нових програмах НУШ і проєктно –технологічній діяльності. Збереження традиційних українських технологій в поєднанні з дотриманням національних традицій нашого народу і буде запорукою розвитку духовності на уроках Технологій.
Вишивка , писанкарство, виготовлення сувенірів та оберегів, народних ляльок , пошиття швейних виробів з елементами українського декору ,а також знання традицій свого народу , його ідентичності та неповторності – все це підпорядковане розвивати духовність наших учнів.
Під час роботи над проєктом Народна лялька(5-6клас) ,діти знайомляться з видами ляльок , що прийшли до нас з далекого минулого. Наші прабабусі виготовляли їх з клаптиків тканини , обрізків ниточок або сушеної трави і вкладали в них силу своїх позитивних думок. Така лялька була іграшкою, забавкою та оберігала свою власницю від негараздів.
В 6-7класі ми виконуємо проект Вишита серветка. Коли я починаю знайомити учениць з різновидами швів української вишивки. Багато з них вперше чують про рушникові шви , їх різномаїття . Всі згадують ,коли мова йде про вишивку ,лише хрестик чи гладь. І вже під час виконання проєкту , вони з задоволенням придумують і виконують поєднання цих швів, від чого роботи стають індивідуальними та неповторними. Мистецтво мережки теж цікаве та захоплююче ,тому і мережані серветки посідають достойне місце у виготовленні проєктів серветок .
Проєкти в 8-9 класах Вишитий рушник або Вишите панно виконуються більш складними швами та часто поєднуються з мережками. Колір полотна ,підбір ниток ,малюнки вишивок ,орнаменти – підбираються за власним бажанням та особисто ученицями, що провели пошукову роботу в інформаційних джерелах ,зробили аналіз подібних виробів та інші етапи проєктування.
Якщо розглядати проєкти виготовлення швейних виробів, то і там обов’язково присутнє збереження і застосування народних мотивів і традицій – це виконання проєктів: Мішечок для дрібничок (6 кл), Косметичка(7 кл), Сумка-шопер (8-9 кл).
У проєкті Сувенір з солоного тіста часто використовуємо з ученицями (5-6кл) сюжети з українських народних казок.
Ще важливі проєкти для втілення поєднання народних технологій та народних традицій – Писанка та Великодня святкова листівка (5-6 кл).
Кожен з наведених проєктів має свої особливості виконання ,технологію виготовлення ,але всіх об’єднує використання народних технологій та традиційних технік.
Завдяки тому, що вчитель зараз має велику академічну свободу у виборі програм ,підбору проєктів , поле діяльності та співпраці з учнями дуже широке ,тому будь-які сучасні , технології можна впроваджувати на своїх уроках ,проте не забуваючи і традиційні.